News

Onderzoek GUC Agency: Oranje Leeuwen commercieel interessanter dan Leeuwinnen

Posted on 12/06/2019

Onderzoek toont inhaakverwachtingen rond WK en EK

GUC Agency heeft een representatief onderzoek laten uitvoeren onder ruim 1.000 consumenten en 200 marketeers naar hun verwachtingen en eventuele plannen met betrekking tot het WK voetbal voor vrouwen dit jaar en het EK voetbal voor mannen volgend jaar.

Onderzoek toont inhaakverwachtingen rond WK en EK

GUC Agency heeft een representatief onderzoek laten uitvoeren onder ruim 1.000 consumenten en 200 marketeers naar hun verwachtingen en eventuele plannen met betrekking tot het WK voetbal voor vrouwen dit jaar en het EK voetbal voor mannen volgend jaar.

Verwachtingen: de vrouwen

Allereerst de vraag: welke merken passen nu écht bij de Oranje Leeuwinnen? Het zijn de ‘usual suspects’: ING, Heineken en Bavaria, Albert Heijn en Jumbo. Opmerkelijk is, dat daarnaast ook spontaan merken van (vrouwelijke) verzorgingsproducten worden genoemd: Nivea, Andrélon, Fa, Libresse. En de retail-ketens, waar deze merken worden verkocht, zoals Douglas en ICI PARIS XL. Opmerkelijk is, dat bij de winkelketens KNVB-‘licentiepartner’ Blokker niet spontaan wordt genoemd. Hetzelfde geldt voor KNVB-‘domeinpartner’ Coca-Cola. Voor de vraag van wie men acties verwacht, werden de ondervraagden geholpen met een lijst met 10 mogelijk inhakende merken. Albert Heijn, Jumbo en Coca-Cola vormen dan de top drie.

Verwachtingen: de mannen

Wat betreft de Oranjemannen: bijna 75% verwacht Oranje-acties rond EURO 2020. Het antwoord op de vraag welk merk dan het beste past bij de Oranjemannen is zeer eenduidig: Heineken. ING en Albert Heijn worden ook genoemd, maar het is toch vooral biermerk Heineken, dat men spontaan koppelt aan Oranje. Gezien die spontane koppeling is het ook logisch, dat de ondervraagden – geconfronteerd met een lijstje van 10 merken, waarvan men inhaakacties verwacht – ook hier Heineken op de eerste plaats zet. Op afstand gevolgd door Albert Heijn, Jumbo en biermerk Bavaria. Bier en mannenvoetbal: het is nog steeds een betonnen combinatie.

Marketeers

Wat zijn de verwachtingen van de 200 ondervraagde marketeers als het om Oranje-acties gaat? Voor het WK vrouwen wordt Nike door hen het meest spontaan genoemd als merk, dat promotionele acties zou kunnen gaan ontwikkelen. Heineken en ING staan ex aequo op twee en drie. Op de vierde plaats: Adidas. Marketeers noemen dus spontaan sportmerken op, terwijl supermarkten als Albert Heijn en Jumbo amper worden genoemd. Worden deze supermarktmerken geholpen aan marketeers voorgelegd, dan scoren ze hoog zowel bij het WK vrouwen als bij het EK mannen. Heineken wordt overigens verreweg het meest genoemd als potentiële actievoerder rond het mannen-EK, met Coca-Cola op de tweede plaats. De marketeers zetten dit frisdrankmerk bij het WK-vrouwen op de eerste plaats. Bier dus bij de mannen, cola bij de vrouwen. Wanneer de verwachtingen van de marketeers vergeleken worden met die van de consumenten, dan bestaat bij het WK vrouwen de top drie bij beide groepen uit Coca-Cola, Albert Heijn en Jumbo. Met dit verschil, dat bij de marketeers Coca-Cola op één staat en bij de consumenten Albert Heijn. Voor het EK mannen hebben zowel de marketeers als de consumenten de hoogste inhaakverwachtingen van Heineken. Bij de marketeers staan daarna Coca-Cola en Bavaria op de plaatsen twee en drie, terwijl consumenten dat met Albert Heijn en Jumbo doen.

Leeuwen interessanter dan Leeuwinnen

Ten slotte: hebben de marketeers inmiddels plannen met Oranje? Of is er al actie ondernomen? Bij 30% van de bedrijven is nagedacht of men aandacht zou gaan schenken aan het WK vrouwen. Uiteindelijk is in 10% van de bedrijven ook daadwerkelijk besloten om iets commercieels rondom het WK vrouwen te organiseren. Met betrekking tot EURO 2020 acht een kleine 40% van de marketeers het waarschijnlijk, dat er serieus nagedacht gaat worden over Oranje-acties. En als er dan ingehaakt gaat worden, vindt 15% van de bedrijven het WK vrouwen het meest interessant als mogelijkheid om een actie aan op te hangen, terwijl 37% dat van het EK mannen vindt.

Twee opdrachtgevers van GUC Agency in Top-5 ‘stijgers in merkkracht 2015-2019’

Posted on 12/04/2019

Primera en Coop – allebei klant van GUC Agency – hebben een top vijf-positie bereikt in de categorie ‘stijgers in merkkracht 2015-2019’ van het jaarlijks terugkerende Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.500 consumenten in Nederland.

Bas Smabers, Partner/Client Services Director bij GUC Agency en betrokken bij de (verdere) ontwikkeling van de merkstrategie van beide opdrachtgevers zegt trots te zijn op hoge positie, die beide merken in de categorie hebben bereikt: “Wij werken sinds 2012 voor Coop en sinds 2018 voor Primera. Het doet ons goed te zien, dat beide retailers zo’n krachtige groei qua merkkracht in de afgelopen vier jaar hebben laten zien en dat wij daar als bureau een bijdrage aan hebben mogen leveren. Én nog steeds doen”. Het Retail Merkenonderzoek wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek van 2019 zijn 1.500 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retail-merken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Bron: persbericht Retail Merkenonderzoek 2019, https://www.hendrikbeerda.nl

Richard de Jong completeert creatieve directie GUC Agency

Posted on 01/04/2019

Per 1 april maakt Richard de Jong de overstap van Wavemaker naar GUC Agency, waar hij samen met Maxim van Rijs de creatieve directie zal vormen.

Met Richard de Jong voegt GUC Agency een berg aan creatieve en digitale ervaring toe aan het bureau. De Jong was ooit medeoprichter van Qi: een van de eerste -en destijds meest gelauwerde digital agencies in Nederland. Daarna was De Jong creative director bij achtereenvolgens FHV/BBDO, Energize, Scheepens en recentelijk Wavemaker. Richard de Jong maakt nu de overstap naar GUC Agency waar hij de creatieve directie zal vormen samen met Maxim van Rijs, die afgelopen november al overkwam van reclamebureau Alfred. Richard de Jong: “GUC Agency timmert stevig aan de weg. Het gedachtegoed om vanuit één geïntegreerde strategie en big idea campagnes, social content en conversaties te ontwikkelen is iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Ik sta te popelen om vanuit mijn digitaal DNA daar een substantiële bijdrage aan te leveren met als doel mensen in beweging te krijgen!” Brian Hirman, Managing Partner GUC Agency: “Maxim en Richard vullen elkaar perfect aan. Daar waar Maxim zijn achtergrond in copy vindt, is Richard een begenadigd art director. Daar waar Maxim zijn wortels liggen in voornamelijk thematische reclame, stroomt bij Richard digitaal bloed door de aderen. Beiden halen ze veel voldoening uit het begeleiden en verder ontwikkelen van creatief talent. En daar hebben we veel van rondlopen op de geïntegreerde (online en offline) creatieve vloer van GUC Agency.”

Jurgen Retra start als Strategy Director bij GUC Agency

Posted on 28/03/2019

GUC Agency heeft Jurgen Retra (1978) aangesteld als Strategy Director. Als hybride strateeg slaat Jurgen de brug tussen merk, creatie en media. Naast zijn werk als strateeg op de klanten van GUC Agency, is hij verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van de afdeling ‘strategie, data en insights’ binnen het bureau.

Jurgen heeft zijn strategische kennis opgedaan bij onder andere BBDO in Duitsland en Australië, OMD Nederland en Duitsland, Accenture en SVB Media. Van 2014 tot en met 2018 was hij verbonden aan het digitale bureau RLVNT, waarvan de laatste twee jaar als managing director.


Jurgen Retra: “De grenzen tussen campagne, content en conversatie vervagen in rap tempo. Het consistent en zorgvuldig opbouwen van je merkbelofte is één, het vervolgens dagelijks waarmaken en bewijzen voor al die individuele mensen met ieder een eigen mening (en de bijbehorende social accounts) is een ander verhaal. GUC Agency heeft alle disciplines en capaciteiten die hiervoor nodig zijn in huis en ik kijk er naar uit om dit nog sterker vanuit strategie, data en insights te voeden.


Brian Hirman, Managing Partner GUC Agency: “Jurgen heeft zijn *roots* en ervaring binnen digital, creatie én media. Hij past dus perfect binnen een geïntegreerd bureau als GUC Agency, waar campagnes, content en conversatie bij elkaar komen. Op basis van zijn inhoudelijke toegevoegde waarde en de wederzijdse sterke klik zijn we het snel eens geworden over zijn rol binnen GUC Agency als Strategy Director. En daar zijn we heel erg blij mee.”

Nieuwe campagne voor Hyundai: Private Lease zonder verborgen kosten

Posted on 06/03/2019

Steeds meer mensen kiezen tegenwoordig voor private lease. Geen wonder. Je betaalt een vast bedrag per maand op basis van je looptijd en kilometrage. Verder hoef je alleen nog maar brandstof te betalen. Soms valt dat maandbedrag een stuk hoger uit dan de prijs die je in de advertentie zag bijvoorbeeld omdat er nog een ongevallenverzekering bijkomt, of omdat je geen of weinig schadevrije jaren hebt.

Hyundai Private Lease is rijden zonder verborgen kosten. Het maandbedrag is standaard inclusief een ongevallenverzekering en het maakt niet uit hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd. Hierdoor is Hyundai Private Lease ook interessant wanneer je nog niet lang zo lang een rijbewijs hebt. Hyundai Private Lease is een samenwerking van Hyundai en partner Arval. Het grote onderscheid zit ‘m in de transparantie. Daarom ontwikkelden we een campagne die dát duidelijk maakt. In de tv-commercial laten een man en een vrouw zien dat er aan het leasen van hun Hyundai i10 écht geen verborgen kosten zitten. En dat is natuurlijk onweerstaanbaar.

GUC helpt Klaverblad met campagne voor vergroenen van tuinen

Posted on 25/02/2019

‘Maak plaats voor groen’ is de nieuwe campagne van Klaverblad Verzekeringen, die vandaag (25 februari) start. De langlopende storytell-campagne, ontwikkeld door GUC Agency, stimuleert mensen om tegels in hun tuin te vervangen door groen. Hiermee wordt schade en gedoe als gevolg van wateroverlast voorkomen.

Met de campagne toont de verzekeringsmaatschappij haar maatschappelijke betrokkenheid. “We kunnen bij wateroverlast wel de schade uitkeren, maar niet het gedoe of de emotionele waarde van verloren spullen wegnemen,” legt Julia Linders van Klaverblad uit. “Onze oproep lost het wateroverlastprobleem natuurlijk niet op, maar alle kleine beetjes helpen.” De aftrap voor de campagne vond plaats in de Steenstraat in Spijk. Hier heeft Klaverblad samen met de gemeente Zevenaar en de organisatie Operatie Steenbreek in betegelde voortuinen groen aangelegd. De campagne ‘Maak plaats voor groen’ wordt verder gecommuniceerd via tv, social, website, PR en door een samenwerking met Intratuin.

Welkom bij GUC Agency!

Posted on 21/01/2019

Hè, GUC, dus gewoon ‘Gee Uu Cee’? Ja, GUC. Want kort, krachtig en duidelijk: daar houden we van (als je Meneer Mandje kent, zijn we nu al fan van je). Wij laten campagnes, content, conversaties en experiences samenkomen vanuit één grote gedachte. Eén centrale strategie met een groot creatief idee. Met ons label GUC Conversation helpen we diverse merken, zoals Coop Supermarkten, Walibi Holland, Hyundai Nederland en Artsen zonder Grenzen, bij het monitoren van hun social media. We proberen klachten zo snel mogelijk om te zetten in complimenten en beantwoorden alle vragen, hoe moeilijk of makkelijk ze ook zijn. Door jaarlijks een onderzoek uit te voeren naar de kwaliteit van de Nederlandse webcare blijven we onszelf uitdagen om conversaties naar een hoger niveau te tillen. En daar kunnen we jouw hulp goed bij gebruiken!

**Wat ga ik doen?**

Social conversation, dat ga je doen. Dat doe je natuurlijk niet alleen, maar in een poule vol gezellige collega’s. We werken immers 365 dagen in het jaar, van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds. Doordeweeks werk je overdag vanuit ons kantoor op het Surinameplein. In de avonden en weekenden werk je vanuit huis, maar door af en toe een borrel te organiseren, houden we de teamspirit er goed in. Een screenshotje op z’n tijd mot kunnen, toch? **Wie ben ik?**

Voor ons team van social agents zijn we op zoek naar iemand die allergisch is voor dt-fouten en spatie- en enterterreur. Daarnaast ben je enthousiast en proactief en vind je het niet erg om in de avonden en weekenden te werken. Ook ben je minimaal 12-16 uur per week beschikbaar. Herken je jezelf meer in #durftevragen dan in #ikvraagditvooreenvriend? Ben jij iemand die precies de juiste dingen weet te zeggen tegen een verdrietige of boze vriend(in)? En wind jij tegelijkertijd iedereen om je vinger met te gekke woordgrappen op een feestje? Solliciteer dan snel via onderstaand formulier. Like a boss.


[Bekijk hier onze privacy policy.](https://guc.nl/privacy)

GUC Agency and Superunie are proud of the new g’woon campaign

Posted on 18/01/2019

On Tuesday, January 22, the follow-up g’woon campaign will be launched. This is the first work that GUC Agency has created for Superunie. The campaign will start with three new 30” TV commercials, followed by a nation-wide activation.

The new campaign emphasizes the g’woon products’ quality in taste and richness, but also on the socially responsible and sustainable manner in which they are produced (e.g. Beter Leven Keurmerk and Fairtrade). All this great quality is offered at a very affordable price. The three TV commercials feature g’woon chocolate, granola and soup, and emphasize their quality and competitive price. The pay-off ‘Nederland houdt van g’woon’ (meaning: ‘The Netherlands loves g’woon’), which was introduced in the initial campaign, remains the same in this follow-up campaign.

Manon Daggers, Program Director Marketing and responsible for MarCom at Superunie: “We had been looking for one agency that could aid us in the marketing of various brands, on various disciplines. We chose GUC Agency because they, on the one hand, know how to align theme and activation, and on the other hand because they offer all marketing disciplines, such as TV, digital, activation, shopper marketing and social media, under one roof. This choice allows us to achieve our ambitions to run major campaigns for the big brands, but also to pursue more pragmatic goals.”

The campaign was produced in cooperation with MacGyver (director Anne de Clercq) and MacLoud.



GUC and FONK launch ShopWatch Challenger Award

Posted on 17/12/2018

Once every two years GUC Agency and FONK Media hand out the ShopWatch Challenger Award. The nominees have presented themselves in 2017 and 2018 during the monthly ShopWatch-vlogs on the ShopWatch channel and on FONKonline. Out of a selection of innovative and relevant new shop- and brand formulas, the 2017/2018 challengers will be nominated by a team of specialists at GUC Agency and by FONK’s editor in chief Nicolette Hulsebos.

Based upon the vlogs in which the nominated challenger brands have presented themselves over the past two years, a longlist of ten nominations will be made for the ShopWatch Challenger Award 2019. The ten most frequently viewed and shared vlogs will make it to the longlist, after which the jury will hold the first vote to compile a shortlist of five challenger brands. On April 16, 2019 the professional and public jury will gather to determine which of the five nominees will be the winning retail brand.

The jury will be composed of market leaders who have presented themselves over the past two years as counterparts to the challengers in FONK magazine. The five nominated brands will present themselves to the jury and to an audience on April 16 during a 10-minute powertalk, after which the jury will have the opportunity to ask questions under supervision of the jury chairman. Following all presentations and questions, the jury will retreat to determine which brand deserves the ShopWatch Challenger Award 2019 based on a total of three criteria.

The three criteria on the basis of which jury will determine the winner are:

  • relevant, innovative concept
  • clearly formulated target audience
  • sophisticated marketing concept through which the target audience is demonstrably and effectively reached.

Following the vote, the ShopWatch Challenger Award 2019 will be handed out during a festive evening on April 16, 2019. The winning brand receives the award and will be put in the spotlight with a feature article in FONK magazine.

GUC Agency develops KiKa Christmas Baubles Campaign

Posted on 07/12/2018

From December 6, 2018 on, KiKa Christmas baubles can be purchased at over 160 garden centers in the Netherlands. When buying these unique baubles, consumers contribute to the battle against childhood cancer. Four childhood cancer patients, Femke, Judith, Roos and Vera, each translated their personal story into a drawing, which were then printed on the baubles.

The KiKa Christmas Baubles activation was developed by GUC Agency in cooperation with Tuinbranche Nederland, Edelman, Tuinzaken and Garden Connect. The campaign is supported by KiKa ambassadress Xandra Brood and her daughters Lola and Holly. Xandra Brood: “Unfortunately it’s not self-evident that every child can look forward to a merry Christmas and a healthy new year. By purchasing KiKa Christmas Baubles, you not only make your Christmas tree look even prettier, you also decorate your tree with a purpose.”

The campaign aims not only to draw attention to the good work carried out by Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa, meaning: Foundation for Cancer Free Children), but also to raise €150,000.-. This sum will be spent on research into childhood cancer. One KiKa Christmas Bauble costs €4.95. After subtracting taxes and costs, on which no profit is made, the remaining €2.50 per bauble will be donated to KiKa. There are four different KiKa Christmas Baubles in total.

Click here for more info about the campaign.

Goud Uberconnected and sister agencies merge into one agency brand: GUC Agency

Posted on 03/12/2018

Starting December 2018 Goud Uberconnected and sister agencies Icemedia, Redmint and DIFR will merge into a single agency brand: GUC Agency. The abbreviation ‘GUC’ was already used quite often to denote Goud Uberconnected. GUC Agency is located in Amsterdam and has its’ own digital production house in Lisbon.

Following the merger between Goud Activatie and Uberconnected in 2016, the agency has made a quite lot of progress. Goud Uberconnected (brand campaigns, activations and social) experienced considerable organic growth. Moreover, the agency acquired Icemedia (digital), Redmint (retail) and DIFR (experiential) subsequently. At the start of this year all agencies were housed under one roof at Surinameplein, Amsterdam.

Managing partner Brian Hirman: “At GUC Agency, campaigns, content, conversations and experiences all emerge from a single central strategy and an all-encompassing creative idea. We believe that this is the way for brands to truly come alive. Both through mass media and social media, in the digital domain as well as in-store. To realize this vision we’ve invested considerably over de past few years in the necessary specialist expertise and in the integration of that expertise in the account teams. Being housed under one roof has definitely sped up this integration process. Continuing under one joint agency brand – GUC Agency – is therefore no more than a logical next step.”

GUC Agency obtains highest score in client satisfaction research 2018

Posted on 28/11/2018

The 24th agency client satisfaction research, published this year again under the auspices of marketing magazine FONK, shows that Goud Uberconnected obtained the highest score in the category ‘major agencies’ with an average of 8.36 (on a scale of 1 to 10).

The calculated average is based on a total of thirteen criteria: work speed, relationship management, price-performance ratio, effort & service, administrative processing, accuracy of work, handling of briefings, creativity, effectiveness, function as a sparring partner, proactivity, function as a business accelerator and satisfaction in general.

On 11 of the 13 criteria GUC Agency obtained a higher score in 2018 compared to 2017. Especially on the latter criterion - satisfaction in general – the score was significantly higher: from 7.90 in 2017 going on 9.58 in 2018. Happy clients, justifiably so!

The complete results of the agency customer satisfaction research are published on fonkonline.nl today, and will be published in FONK50 and in Red Alert 2018 magazine on Friday, November 30.

Maxim van Rijs transfers to GUC

Posted on 27/11/2018

With the arrival of Maxim van Rijs, Goud Uberconnected has further extended its creative floor. As a creative director, Van Rijs will guide the many disciplines within the agency and provide creative input wherever necessary.

The past eight and a half years he worked at Alfred International, where he developed campaigns for clients such as LiGa, Beter Horen, Conimex, Bonduelle, Becel, Knorr and Lotto. During the past two years he shared ultimate responsibility for all international accounts belonging to the sister company MullenLoweAlfred.

New campaign for Primera

Posted on 30/10/2018

Earlier this year Primera chose GUC Agency as their agency for brand positioning and campaigns. The first objective: developing a new integrated brand campaign which allows Primera to enhance their relevance over the coming years. The latest campaign therefore places emphasis on Primera’s relevance in daily life.

Life is made up of moments, both big and small. People may for instance get absorbed by a good book for hours, enjoy reading the newspaper during breakfast, or spontaneously surprise someone with a nice gift. This campaign shows all kinds of people during these types of moments in life. It reminds you of the fact that Primera plays a role in many of these moments, and it tells you that Primera is happy to turn such moments into special moments.

Sander Tacx Group Digital Director

Posted on 18/09/2018

On September 1, Sander Tacx was appointed Group Digital Director. Tacx is responsible for the business management of the digital agency labels within the group: Icemedia (digital campaigns) and DIFR (experiential).

Sander Tacx (1970) has quite a lot of experience in the digital agency world. He was account director at Media Republic and Lost Boys. At Boondoggle (later: Havas Boondoggle) he was the managing director. On September 1, Tacx transferred from the agency Born05 where he was a senior client partner.

Sander Tacx: “In order for brands to come alive, working from one major idea is essential. By integrating our digital labels DIFR and Icemedia, GUC Agency is even more equipped to provide brands not only with a heart, but with a beat as well. With our own digital creative studio in Lisbon, we also have the necessary execution power in-house. I’m extremely excited to contribute to the further development of this agency and its clients.”

Brian Hirman, Managing Partner GUC Agency: “After acquiring Icemedia last year and DIFR this year, we’ve invested greatly in the substantive and operational integration of these digital activities into GUC Agency. With Sander joining us, I’m confident we’ll be able to further increase our added value to clients on the digital field.