blog

Challenger Stories - fairf

Larissa van Haasteren

on 05/12/2020

#blog #challengerstories

Dit keer 'fairfbaas' Jeroen Duijghuisen in de hoofdrol van onze Challengers Stories, die door GUC Agency in samenwerking met FONK magazine wordt gemaakt.



Other articles

Challenger Stories - Aquablu

Larissa van Haasteren

#blog #challengerstories

Challenger Stories, een nieuw podium om uitdagende merken in de spotlights te plaatsen. Concept ontwikkeld door GUC Agency in samenwerking met FONK Magazine. Deze keer: Aquablu.



Intracto Group Update

Larissa van Haasteren

#blog

De Intracto Group Update vond dit keer plaats in Amsterdam bij GUC Agency.

In een relaxte informele sfeer werden alle aangesloten bureaus bijgepraat over de laatste ontwikkelingen en werd actief meegedacht over de toekomst van Intracto Group. One team, one dream!


#DDP06: Bedrijven gaan onzorgvuldig om met online reputatie

Larissa van Haasteren

#blog

Onderzoek toont achterstand reputatiemanagement op social media.

Reputatiemanagement op social media loopt nadrukkelijk achter op de eigen webcare. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Dialogues Pulse (#DDP06)-onderzoek van GUC Agency. Op bijna de helft van de berichten, waarin een bedrijf of merk wordt besproken, wordt door het desbetreffende bedrijf of merk niet gereageerd. Het gaat hier om berichten op social media, die niet direct aan hen zijn gericht, maar die wél over het bedrijf of merk gaan. In slechte en in goede zin.

Het #DDP06-onderzoek toont aan, dat slechts op 55% van de reputatiemanagement-berichten wordt gereageerd. Dit staat in schril contrast met de 82%, die voor webcare-berichten, geplaatst op de eigen kanalen, wordt genoteerd. In 45% van de gevallen laten bedrijven of merken een reactie achterwege. Dit niet-reageren kan grote gevolgen hebben voor de reputatie van een bedrijf of merk. “Reputatie is wat mensen over je zeggen achter je rug om”, aldus reputatiemanagement-deskundige Paul Stamsnijder. “Webcare is niet alleen belangrijk om te monitoren wat het sentiment is, maar ook om je merk menselijk, authentiek en empatisch neer te zetten. Zonder webcare sorteer je voor op reputatieschade. Oliedom, dat daar zo weinig in wordt geïnvesteerd”.

Het lage reactiepercentage voor reputatiemanagement is vooral toe te schrijven aan het medium Twitter. Op 60% van de berichten, waarin een merknaam wordt genoemd, maar niet wordt gementioned (@), wordt niet gereageerd door het merk. Opvallend, omdat uit Amerikaans onderzoek naar voren komt, dat slechts 3% van de consumenten een @mention gebruikt bij klachten op Twitter. In 97% van de gevallen wordt er dus via Twitter geklaagd over een merk, zonder zich direct tot het merk te richten.

Uit het #DDP06-onderzoek kan de conclusie getrokken worden, dat bedrijven en merken zich anno 2019 nog steeds onvoldoende bezighouden met wat er zich buiten de eigen kanalen afspeelt en daar geen prioriteit aan geeft.

De onderzochte organisaties, die wél aan reputatiemanagement op social media doen, lijken het goed op orde te hebben. Berichten, waarin over het bedrijf of merk wordt gesproken zonder dat die berichten direct aan hen gericht zijn, worden namelijk een half uur sneller beantwoord dan webcare-berichten, die dat wel zijn. Openbaar vervoerders bijvoorbeeld hebben de snelheid er goed inzitten. Telecom heeft daarentegen vrijwel alleen aandacht voor de eigen webcare. Bouwmarkten laten reputatiemanagement zelfs volledig links liggen.


Resultaten Digital Dialogues Pulse #06

Dienstverleners komen ook dit jaar weer als winnaars uit de bus. Zij reageren op vrijwel alle berichten, die over hen gaan. Met name banken reageren veel en snel. Fast movering consumer goods reageren het minst en het langzaamst. Openbaar vervoerders lopen bij uitstek voorop als het om reactiesnelheid gaat. Dit lijkt helaas wel ten koste te gaan van de inhoudelijkheid van de reacties. Woonwinkels blinken juist uit in inhoudelijkheid en menselijk geluid. Als het aankomt op taal, scoren bouwmarkten, telecom en energiemaatschappijen een krappe voldoende. Supermarkten weten daarentegen wel hoe zij een boodschap moeten schrijven: zij maken zelden fouten in spelling en grammatica.

Op basis van alle onderzoekscriteria – reactiepercentage, inhoudelijkheid, reactiesnelheid, menselijk geluid en grammatica – zijn het banken die de hoogste notering behalen. Sausmerken en sportscholen scoren overall een onvoldoende en kunnen dus nog veel leren van dienstverlenend Nederland.

Winnaars #DDP06-onderzoek

Automotive
Kia
Banken
Knab
Bouwmarkten
Karwei
Drogisterijen
Kruidvat
E-commerce
Bol.com
Energie
Oxxio
Openbaar vervoer
Arriva
Sauzen
Heinz
Sportscholen
Hart for her
Supermarkten
PLUS
Telecom
Vodafone
Vakantie-aanbieders D-reizen
Verzekeraars
Zilveren Kruis
Wonen
Leen Bakker


Over Digital Dialogues Pulse

Het #DDP06-onderzoek is de zesde editie van het jaarlijkse Digital Dialogues Pulse-onderzoek naar webcaregedrag op Facebook en Twitter. Het onderzoek wordt uitgevoerd door GUC Agency in samenwerking met Dr. Lotte Willemsen (Hogeschool Rotterdam) en Dr. Charlotte van Hooijdonk (Vrije Universiteit Amsterdam). Dit jaar zijn er bijna 100 organisaties in 14 branches onderzocht door hen representatieve klachten, vragen en complimenten te sturen. Het onderzoek biedt daarmee een uniek en volledig up-to-date beeld van het Nederlandse webcare-landschap.

Een toelichting op het onderzoek vind je hier.

Bekijk hier de infographic.

Oranje Leeuwen commercieel interessanter dan Leeuwinnen

Larissa van Haasteren

#blog

Onderzoek toont inhaakverwachtingen rond WK en EK.

GUC Agency heeft een representatief onderzoek laten uitvoeren onder ruim 1.000 consumenten en 200 marketeers naar hun verwachtingen en eventuele plannen met betrekking tot het WK voetbal voor vrouwen dit jaar en het EK voetbal voor mannen volgend jaar.

Verwachtingen: de vrouwen

Allereerst de vraag: welke merken passen nu écht bij de Oranje Leeuwinnen? Het zijn de ‘usual suspects’: ING, Heineken en Bavaria, Albert Heijn en Jumbo. Opmerkelijk is, dat daarnaast ook spontaan merken van (vrouwelijke) verzorgingsproducten worden genoemd: Nivea, Andrélon, Fa, Libresse. En de retail-ketens, waar deze merken worden verkocht, zoals Douglas en ICI PARIS XL. Opmerkelijk is, dat bij de winkelketens KNVB-‘licentiepartner’ Blokker niet spontaan wordt genoemd. Hetzelfde geldt voor KNVB-‘domeinpartner’ Coca-Cola. Voor de vraag van wie men acties verwacht, werden de ondervraagden geholpen met een lijst met 10 mogelijk inhakende merken. Albert Heijn, Jumbo en Coca-Cola vormen dan de top drie.

Verwachtingen: de mannen

Wat betreft de Oranjemannen: bijna 75% verwacht Oranje-acties rond EURO 2020. Het antwoord op de vraag welk merk dan het beste past bij de Oranjemannen is zeer eenduidig: Heineken. ING en Albert Heijn worden ook genoemd, maar het is toch vooral biermerk Heineken, dat men spontaan koppelt aan Oranje. Gezien die spontane koppeling is het ook logisch, dat de ondervraagden – geconfronteerd met een lijstje van 10 merken, waarvan men inhaakacties verwacht – ook hier Heineken op de eerste plaats zet. Op afstand gevolgd door Albert Heijn, Jumbo en biermerk Bavaria. Bier en mannenvoetbal: het is nog steeds een betonnen combinatie.

Marketeers

Wat zijn de verwachtingen van de 200 ondervraagde marketeers als het om Oranje-acties gaat? Voor het WK vrouwen wordt Nike door hen het meest spontaan genoemd als merk, dat promotionele acties zou kunnen gaan ontwikkelen. Heineken en ING staan ex aequo op twee en drie. Op de vierde plaats: Adidas. Marketeers noemen dus spontaan sportmerken op, terwijl supermarkten als Albert Heijn en Jumbo amper worden genoemd. Worden deze supermarktmerken geholpen aan marketeers voorgelegd, dan scoren ze hoog zowel bij het WK vrouwen als bij het EK mannen. Heineken wordt overigens verreweg het meest genoemd als potentiële actievoerder rond het mannen-EK, met Coca-Cola op de tweede plaats. De marketeers zetten dit frisdrankmerk bij het WK-vrouwen op de eerste plaats. Bier dus bij de mannen, cola bij de vrouwen. Wanneer de verwachtingen van de marketeers vergeleken worden met die van de consumenten, dan bestaat bij het WK vrouwen de top drie bij beide groepen uit Coca-Cola, Albert Heijn en Jumbo. Met dit verschil, dat bij de marketeers Coca-Cola op één staat en bij de consumenten Albert Heijn. Voor het EK mannen hebben zowel de marketeers als de consumenten de hoogste inhaakverwachtingen van Heineken. Bij de marketeers staan daarna Coca-Cola en Bavaria op de plaatsen twee en drie, terwijl consumenten dat met Albert Heijn en Jumbo doen.

Leeuwen interessanter dan Leeuwinnen

Ten slotte: hebben de marketeers inmiddels plannen met Oranje? Of is er al actie ondernomen? Bij 30% van de bedrijven is nagedacht of men aandacht zou gaan schenken aan het WK vrouwen. Uiteindelijk is in 10% van de bedrijven ook daadwerkelijk besloten om iets commercieels rondom het WK vrouwen te organiseren. Met betrekking tot EURO 2020 acht een kleine 40% van de marketeers het waarschijnlijk, dat er serieus nagedacht gaat worden over Oranje-acties. En als er dan ingehaakt gaat worden, vindt 15% van de bedrijven het WK vrouwen het meest interessant als mogelijkheid om een actie aan op te hangen, terwijl 37% dat van het EK mannen vindt.